Volkswagen på Genève Motor Show 2019: fra 300 hk T-Roc R til elektrisk beachbuggy

Volkswagen har på dette års Genève Motor Show (d. 7.-17. marts) linet en række af spændende nyheder op fra high performance crossovermodellen T-Roc R over den nye faceliftede Passat og digitaliserede T6 Multivan til en eldrevet beachbuggy konceptbil.

Foråret venter lige om hjørnet, men allerede på Genève Motor Show d. 7. marts byder Volkswagen på en række nyheder, der kan få pulsen og temperaturen til at stige. Når dørene til udstillingshallerne i Genève slås op, byder Volkswagens stand bl.a. på en ny T-Roc R topmodel, der med sine 300 hk og firehjulstræk sætter ny standard i klassen for kompakte crossover-modeller. En af firmabilsfolkets favoritter, Passat, står på standen i en ny og opdateret version med nyt design, flere assistentsystemer og et nyt niveau af digitalisering. Volkswagens Transporter-serie er gennem årtier blevet et ikon indenfor varebiler og med den nye gennemgribende opdaterede T6.1 står den godt rustet til at køre fremtiden i møde. Volkswagens stand byder også på en ægte øjenåbner i form af ID. BUGGY konceptbilen, der kan sætte gang i drømmen om endnu en varm sommer.

ID. BUGGY – sommersjov på strøm

Volkswagen arbejder på højttryk i udviklingen af den nye generation af ID.-elbiler. Allerede inden den første ID. model har verdenspremiere senere på året, er ID.-familien vokset til fire modeller fra en kompakt hatchback over en sportslig SUV til en luksussedan og den Rugbrød-inspirerede Buzz. Den store diversitet i modelprogrammet demonstrerer det store potentiale og indbyggede fleksibilitet i den nye MEB-elbilsplatform, og konceptbilen ID. Buggy giver hele den tanke en ekstra dimension. Designerne har ladet sig inspirere af 1970’ernes legendariske beachbuggies, der var baseret på chassiset fra en Boble. Nu bringer Volkswagen beachbuggyen ind i fremtiden med ID. BUGGY konceptbilen – både designmæssigt og teknisk. Den er naturligvis bygget på MEB-platformen og kører med et 62 kWh lithium-ion batteri placeret mellem akslerne, hvilket giver bilen en rækkevidde på 250 km. Hvor du i fortidens beachbuggy fandt en spruttende boxermotor, finder du i ID. BUGGY en lydløs elmotor ydende 204 hk og 310 Nm, hvilket er nok til nå 100 km/t på 7,2 sekunder og topfart på 160 km/t. Bilen trækker på bagakslen, men det ville være muligt at udstyre forakslen med en elmotor og få firehjulstræk.

MEB-platformen giver designerne en frihed og muligheder til at iklæde ID. BUGGY et enkelt og stilrent design, der er det ultimative udtryk for frihed på fire hjul. Du har ingen døre eller et fast tag, så du føler virkelig fartvinden, og det minimalistiske interiør er udført i vandafvisende materialer og er mere modstandsdygtig overfor vind og vejr. ID. BUGGY er designet som en to personers, men den ville kunne ombygges til at rumme et 2+2 sædearrangement.

ID. BUGGY er har et selvbærende karrosseri bygget i et miks af aluminium/stål og plastik, og det kan afmonteres fra MEB-platformen. Dette demonstrerer, at MEB-platformen kunne være et ideelt udgangspunkt for mindre karrosserifabrikanter, og Volkswagen er åbne overfor at lade eksterne producenter få adgang til MEB-platformen.

T-Roc R – ny standard for dynamik og præstationer i crossover-segmentet

Introduceret sidst i 2017 har T-Roc efter lidt over et år på markedet manifesteret sig som en succes med over 200.000 solgte, og nu udvides palletten af T-Roc modeller først med en potent T-Roc R og senere på året en Cabriolet. Den nye T-Roc R topmodel giver med sine 300 hk, 4MOTION-firehjulstræk og suveræne præstation klassen for kompakte crossovermodeller en ny dimension. Detaljer som en nyudviklet sportsundervogn, et progressivt styretøj og en køreprofilvalgsfunktion med launch control løfter køreoplevelsen op på et andet plan. 0-100 km/t klares på blot 4,9 sekunder og topfarten er 250 km/t. Køreprofilvalgs-funktionen, der er standard, omfatter et specielt race program, der garanterer en ekstraordinær sportslig køreoplevelse. ESC-systemet kan også kobles fra, så føreren kan udnytte T-Roc R’s dynamiske egenskaber til fulde eksempelvis ved kørsel på bane.

T-Roc R’s dynamiske potentiale understreges med et specifikt og karakteristisk ”R”-design, der tydeligt adskiller den fra de mere diskrete versioner af den populære crossover. Det gælder elementer som frontkofangeren med de vertikalt arrangerede LED-kørelys og de store luftindtag, der giver T-Roc R et markant og dynamisk udtryk. Set bag fra skiller T-Roc R sig ud med en ligeledes sportsligt designet kofanger med karrosserimatchende lakering, luftudtag øverst og en ”R” diffuser i kontrastfarve nederst. Dobbeltudstødningen i begge sider er ligeledes et specifikt ”R”-kendetegn. T-Roc R er udstyret med 18” Spielberg aluminiumsfælge som standard, mens 19” Pretoria-fælge lakeret i mørk grafit og udstyret med 235/40 R19-dæk, kan leveres som ekstraudstyr.

Interiøret i T-Roc R emmer af sportsappeal med ”R”-specifikke detaljer som det tykke læderbeklædte multifunktionssportsrat med dekorative Crystal Grey syninger, Shadow Steel ”R” dekorelementer på instrumentbordet, ”R”-sportssæder, pedaler i rustfrit stål og en speciel ”R”-velkomst lyser op i Active Info Displayet, når nøglen sættes i.

T-Roc R er under udviklingen af modellen blevet testet intenst på den udfordrende Nürburgring-bane. Den nye T-Roc R topmodel introduceres sidst i 2019.

Ny Passat – mere selvkørende og online

I løbet af foråret ruller Passat nr. 30. million af samlebåndet. Denne milepæl gør det til den mest succesfulde model i mellemklassen på verdensplan, og i Danmark har Passat kontinuerligt været en af de populæreste modeller blandt firmabilsfolket. Til efteråret introduceres en gennemgribende opdateret Passat, der byder på flere og mere avancerede IQ.DRIVE-assistentsystemer, nye MIB3-infotainmentsystemer og et opdateret design.

Den nye Passat bliver mere sikker og selvkørende takket være assistentsystemer som Travel Assist, der er i stand til delvis automatiseret kørsel ved næsten alle hastigheder fra 0 til 210 km/t. Passat bliver den første Volkswagen med et rat, der har kapacitive følere. Når bilens sensorer registrerer, at der ingen bevægelse har været med rattet i et givent tidsrum, er det nok blot at berøre rattet med et par fingre. Emergency Steering Assist debuterer også i den nye Passat. Systemet forbedrer ved hjælp af bremserne sikkerheden ved pludselige undvigende manøvrer, og dertil er Lane Assist desuden blevet optimeret med et nyt multifunktionskamera. De nye IQ.LIGHT-LED matrix-forlygter (ekstraudstyr), der blev introduceret første gang på den nye Touareg, øger også sikkerhed og komfort ved kørsel i mørke.

Med den opdaterede Passat introduceres også tredje generation af Modular Infotainment Matrix (MIB3), der byder på en række nye muligheder. Her kan nævnes trådløs App-Connect, induktiv opladning af din smarthone og vigtigst af alt er den nye Passat permanent online takket være infotainmentanlæggets integrerede online tilslutningsenhed (OCU) med SIM-kort.

Motorprogrammet i Passat er også opdateret. GTE-versionen, der har en plug-in-hybrid-drivlinje (1,4 TSI + elmotor = 218 hk), har fået en betydelig længere rækkevidde og er nu i stand til at køre ca. 55 km ifølge WLTP-normen, svarende til omkring 70 km ifølge NEDC-normen (tidligere 50 km NEDC). Takket være omprogrammerede køreprofiler er det i GTE nu muligt at bruge den nødvendige energi på en mere målrettet måde til emissionsfri kørsel i byen.

En anden nyhed blandt drivlinjerne i den nye Passat er den nyudviklede 2,0 TDI Evo - en yderst effektiv turbodieselmotor med en effekt på 110 kW / 150 PS, der producerer 10 g / km mindre CO2sammenlignet med den tilsvarende motor i forgængeren. 2.0 TDI Evo er forløberen for en ny generation af dieselmotorer. Passat tilbydes med henholdsvis tre TDI- og tre TDI-motorer, der alle har partikelfilter og opfylder kravene i Euro 6d-TEMP-emissionsstandarden.

Touareg V8 TDI – stærkeste diesel-SUV fra Tyskland

Volkswagen har verdenspremiere på den nye Touareg V8 TDI, der er udstyret med en nyudviklet 4-liters V8 TDI-dieselmotor med 421 hk, hvilket gør det til den stærkeste dieselmotoriserede SUV fra Tyskland. Det maksimale drejningsmoment på 900 Nm er på niveau med en supersportsvogn. Om du cruiser med lav fart, kører hurtigt eller offroad leverer den slags motorkraft en overlegen køreoplevelse. Den 250 km/t hurtige Touareg V8 TDI demonstrerer sit dynamiske potentiale, når den accelererer fra 0 til 100 km/t på kun 4,9 sek. Ligesom de øvrige Touareg-modeller, overholder den nye V8 TDI også de nye Euro 6d-TEMP emissionskrav.

Den nye Touareg V8 TDI leverer maksimal komfort og kommer standardudstyret med læderbeklædt interiør og luftaffjedring. Den nye Touareg topmodel introduceres til maj og koster 1.437.390 kr.

T6.1 Multivan – digitaliseret og elektrisk

Den er et ikon for varebiler: Rugbrødet. Transporter, Caravelle, Multivan og California. Bestsellere hver og en. I seks generationer – fra T1 til T6 – har Volkswagen Erhvervsbiler solgt tæt på 12 millioner eksemplarer på verdensplan. Nu får modelrækken en stor opdatering: T6.1. Et ikon i sin nyeste version. Sikkerhedsmæssigt har T6 fået en markant opgradering, og takket være skiftet fra hydraulisk til elektromekanisk servostyretøj har det været muligt at udstyre den med de nyeste assistentsystemer så som sidevindsassistent og Lane Assist, der er standard. Assistentsystemer som Park Assist, Trailer Assist og Udkørselsassistenten, der fås som ekstraudstyr, er med til at gøre arbejdsdagen i T6.1 nemmere og mere sikker.

Volkswagen Erhvervsbiler har også tilført T6 de nyeste teknologier indenfor digitalisering, hvilket kan mærkes i det nydesignede cockpit. T6.1 kan udstyres med det 10,25” store digitale cockpit, hvor grafikken i det kontrastfulde display er klar og lækker, og føreren kan via ”VieW”-knappen på multifunktionsrattet vælge mellem forskellige skærmkonfigurationer.

Et andet højdepunkt i T6.1 er de nye navigationssystemer til MIB3: Discover Media (8,0”) og Discover Pro (9,2”). Menuerne kan konfigureres efter din egen smag ligesom på en smartphone. Den vigtigste nye udstyrsfeature for alle infotainmentsystemer er det integrerede SIM-kort (eSIM), der giver adgang til vifte af onlinebaserede funktioner og tjenester. Ligesom i den nye Passat er T6.1 udstyret med trådlås App-Connect, så det er nok blot én gang at parre din smartphone til via Bluetooth eller Apple Carplay.

Desugnmæssigt har T6.1 fået en endnu mere markant fremtoning på vejen med en ny designet front, der har en karakteristisk kølergrill med en kromliste, der flugter med og løber ind i forlygternes LED-kørelys. Den nye T6.1 er letgenkendelig, og alt efter model kan fronten individualiseres endnu mere med yderligere kromdetaljer.

T6.1 kommer en række nye, effektive 2,0 TDI-dieselmotorer ydende fra 90 til 199 hk, og alle motorvarianter opfylder udstødningsnormen Euro-6d-TEMP-EVAP. Takket være Volkswagens samarbejdspartner ABT vil T6.1 endda også kunne fås som en nulemissionsbil. Med en ydelse på 112 hk og batterikapaciteter på enten 38,8 kWh eller 77,6 kWh kan man opnå rækkevidder på over 400 km (NEDC) – perfekt til erhvervsmæssig brug i bymiljøer.

Du kan finde mere detaljeret information og flere fotos her:

ID. BUGGY

Passat

T-Roc R

T6.1 Multivan


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk